Ustawodawca zagwarantował nam 13 dni wolnych od pracy oraz wolne niedziele. Za pracę w niedzielę i święto uważa się pracę wykonywaną między godziną 6.00 w tym dniu a godziną 6.00 w następnym dniu, chyba że u pracodawcy została ustalona inna godzina.
Dni ustawowo wolne w 2017 roku kształtują się następująco:
Pracodawca musi wyznaczyć dodatkowy dzień wolny za święto przypadające w sobotę. Jedyne święto, które wypada w sobotę to Święto Niepodległości (11 listopada) i za ten czas pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi dnia wolnego. Jest to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 października 2012 r. (sygn. akt K 27/11), który uznał za niezgodne z Konstytucją przepisy nakazujące tego nie robić. Trybunał Konstytucyjny stwierdził że „pracownikom, za święta przypadające w dni rozkładowo wolne od pracy tj. na przykład wolne soboty, także przysługuje dzień wolny i nie jest możliwe nakazanie przez pracodawcę odpracowywania tych świąt”.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracodawca nie ma obowiązku udzielenia dnia wolnego, gdy święto wypadnie w niedzielę, która dla jest dla pracownika dniem wolnym od pracy.